Možnost obcí zvýšit koeficient daně z nemovitosti pro konkrétní podniky od 1.1. 2025 opatřením obecné povahy: pro obec složitější, pro podniky větší šance na obranu
Obce dosud mohly zvýšit místní koeficienty daně z nemovitosti pro „jednotlivé části obce“ obecně závaznou vyhláškou. Konsolidační balíček však přinesl na první pohled nenápadnou, přesto podstatnou změnu. Od 1.1. 2025 již obce nemohou stanovit vyšší koeficient pro konkrétní nemovitosti obecně závaznou vyhláškou (takové části vyhlášky pozbydou platnosti), ale pro tyto případy musí zastupitelstvo obce koeficient stanovit opatřením obecné povahy. Koeficient může být obcemi stanoven v hodnotách od 0,5 do 5, kterým se bude násobit základní roční daň z nemovitosti.
O jaké navýšení se může jednat?
Novela očekává nárůst výnosu o více než 800 milionů Kč pro celé území ČR. Obce tuto možnost zřejmě využijí nejvíce právě ve vztahu k průmyslovým či skladovacím areálům, které okolí zatěžují více než ostatní nemovitosti (např. hlukem, kouřem, zápachem, dopravní zátěží atp.). Zvýšení tohoto výnosu a současně náklad pro vlastníka nemovitosti demonstrujeme na těchto příkladech:
- u menší haly o rozloze 3,500 m2 s okolními pozemky o rozloze 14.000 m2 činí základní roční daň z nemovitosti přibližně 320.000 Kč, obec tedy může koeficientem 5 daň navýšit o 1.280.000 Kč ročně na celkových 1.600.000 Kč ročně;
- u větší skladovací haly o rozloze 50.000 m2 základní roční daň z nemovitosti činí 900.000 Kč, s koeficientem 5 tedy může jít o navýšení až o 3.600.000 Kč ročně, tedy na celkových 4.500.000 Kč.
Lze se proti navýšení daně z nemovitosti bránit?
Obec musí odůvodnit, proč pro vybranou nemovitost stanovuje vyšší koeficient a současně se i vypořádat s námitkami a připomínkami podanými v procesu přijímání opatření obecné povahy. Jde o zásah vůči konkrétním vlastníkům, u kterého však musí být zachována proporcionalita (nediskriminace) ve vztahu k ostatním poplatníkům daně.
Dotčení poplatníci daně mohou již v procesu přijímání opatření vznášet námitky, se kterými se musí obec ve vydaném opatření vypořádat, a do jednoho roku od vydání opatření obecné povahy mohou takové opatření napadnout i u správního soudu. Proces přijímání opatření obecné povahy trvá nejméně 3 měsíce a ke stanovení koeficientu pro následující rok jej obec musí stihnout dokončit vždy do konce června předchozího roku.
Bránit se přitom lze nejen námitkami a připomínkami v procesu přijímání opatření obecné povahy, vůči již vydaným opatřením se lze bránit i zpětně u správního soudu ve lhůtě jednoho roku. Otázkou pak je, jak se soudy postaví i k pozdějšímu přezkumu v případě změny okolností, za kterých byly vydány (např. podnik sníží své emise, přičemž zvýšený koeficient je odůvodněn právě jimi).
Vlastníci dotčených nemovitostí tak mají možnost výši daně ovlivnit, popř. její zvýšení alespoň pozdržet, což může u větších provozů znamenat ročně i milionové úspory na dani z nemovitosti.
Sledujte úřední desku obce
Pro zdanění místním koeficientem musely obce vydat opatření obecné povahy tak, aby jej zaslaly správci daně do 30. 6. 2024 pro zdaňovací období roku 2025, což většina obcí nestihla z důvodu procesní náročnosti přípravy a vydání opatření obecné povahy předepsaným způsobem. Lze ovšem očekávat, že obce stihnou opatření obecné povahy vydat pro následující daňové období, tedy do 30. 6. 2025.
Dotčeným vlastníkům (poplatníkům daně z nemovitých věcí) proto doporučujeme sledovat úřední desky obcí, které zveřejňují nejprve návrh opatření obecné povahy (ke kterému lze do 30 dnů vznášet námitky a připomínky) a následně i vydané opatření obecné povahy, které lze dále napadnout před správními soudy.